2016/07/01

LA PROCESSÓ DELS PASSOS A LA TORRASSA


El senyor Frederic Pujolà, ens ha enviat unes poesies fetes pel seu pare, les quals creiem que per la seva qualitat i perquè es refereixen a fets ocorreguts al nostre barri són dignes de incloure-les en el nostre bloc. 

Esperem que gaudiu de la fina ironia present a tots els versos, en uns moments tant durs de censura.


Foto: Núria Alenyà

 
En Frederic Pujulà i Vallès, abans de la guerra civil espanyola, vivia a Barcelona, a la cantonada del carrer Consell de Cent amb el carrer Roger de Llúria, en el segon pis segona porta d’un edifici que posseeix tribunes en els pisos principal i primer.
En el pis principal vivien el Dr. Font i la seva família, les senyores es feren amigues, el fill i jo, de la mateixa edat, ens férem amics i, conseqüència, el Dr. Font i el meu pare també es feren amics.
Durant la guerra civil, les dues famílies ens refugiàrem de les bombes alemanyes a Santa Coloma de Queralt, que el bàndol republicà havia batejat amb el nom de Segarra de Gaià. Com que el pare Font i el pare Pujulà treballaven a Barcelona, només podien venir al poble els caps de setmana, Ho feien en uns autocars esbalandrats que passaven per Igualada.
En un dels caps de setmana d’hivern, la nevada fou tan forta, que els vehicles només pogueren arribar fins a Igualada. El meu pare, que havia viscut els hiverns a les trinxeres de la guerra 1914-1918, no acceptà tornar a Barcelona, com volia fer el Dr. Font, i el convencé de fer el trajecte Igualada-Segarra de Gaià a peu trepitjant neu. Arribaren desfets… però arribaren. I això consolidà la seva amistat.
Coneixent que el meu pare havia estat periodista i en tenia l’ànima, la família Font ens invità l’any 1942 a presenciar la processó i ens oferí un sopar mentre esperàvem que passés. El pare, com que la misèria en què l’havia tirat Franco no li permetia de correspondre oferint un sopar, ho compensava com podia composant una poesia que dedicava al seu amic. Aquest intercanvi de bona amistat es repetí els tres anys següents. Donem aquí les quatre poesies que Frederic Pujulà i Vallès dedicà al Dr. Josep Font i Moragues.

Frederic Pujolà fill.


La processó


Cogulla de la Torrassa
que els Armats romans maneu
diuen que no teniu preu
com a director de masses
del Teatre del Liceu.
Pels carrers de la Torrassa
ja desfilen els Armats
amb el casc i la cuirassa
i la llança que els han dat.
Una passa, una altra passa
i un cop sec a l’empedrat.
Un, dos, tre!
Que els Armats i que el Manaia,
el Cogulla en sap molt més!
Si un Armat s’avança massa
l’atura l’encogullat,
si un altre se li retrassa
se me li posa al costat
li fa un signe i la catxada
tot seguit li ha espabilat.
Cogulla de la Torrassa,
diuen que no teniu preu
com a director de masses
del teatre del Liceu.
Pels carrers de la Torrassa
Ja desfilen els Armats.
Una passa, una altra passa
i un cop sec a l’empedrat.
Oh, Cogulla, amb quina traça
els has tots ensinistrat
per desfilar amb la cuirassa
i la llança que els han dat!
(1942)

--=--

Solemnial, majestuosa,
desfila la Processó
amb olors d’encens, de rosa,
de castedat... i de suor.
Passa la Samaritana,
-Dona’m aigua que tinc set! –
Passen la Verge, Santa Ana
I un àngel molt petitet.
Passa una dona descalça
i una altra i cent altres més,
(com si anessin contra l’alça
dels murris dels sabaters ).
Ara ve la Magdalena,
Pilat parlant espanyol,
una dona amb dues nenes,
dues nenes com un sol.
Uns hi van amb molta barra,
altres expressant dolor.
(Que és bona la botifarra
i el vi de casa el Doctor!)
Ara ve a certa distància
el noi Font, de Sant Joan,
blanc i blau, duu amb elegància
un palmó fins al cel gran.
Una engega una “saeta
que ens ha tots emocionat.
(Que són bones les galetes
amb què ens han obsequiat!)
I passen àngels, i noies,
i ciris, i penitents,
i el Rector, i torxes, i toies,
i més gent, molta més gent).
Solemnial, majestuosa,
desfila la processó,
amb olors d’encens, de rosa,
de santedat i de suor.

---

Mes tothom a la Torrassa,
per mica que hagués gosat,
hauria aplaudit la traça
del director dels Armats!

(Al Dr. Josep Font – Abril 1943)


 
La Processó de la Torrassa
--=--

(Abril 1944)


Els soldats romans feien carreteres,
Ponts del diable i codis... Feien molta por!
Tot ho conquerien en formant legió!
I, ara, mansois, dòcils, i com baladeres
fan coreografia per la processó!
Qui els ha ensinistrat? Qui ens els ha donat?
La puixança màgica d’un encaputxat
que els diu coses a l’orella
i produeix la meravella
de fê’ls córrer la ciutat
com exèrcit capturat
amb les llances sempre dretes,
i obtenir que homes i dames,
el cor ple de fe i de flames
i de cafè i de croquetes –

des dels balcons i terrats
cridin: “Visquen els Armats!”
===
El Manaia que els mena ara
duu darrera la cohort
un tinent alta la vara,
mostatxut, ferreny i fort
que, amoïnat per la cuirassa,
davant de la processó
dóna el tomb a la Torrassa
i per treure s’escarrassa,
els caramels del sarró
===
Una passa, una altra passa
i un cop sec ben adinyat!
Quina multa et clavaria
Per fer malbé l’empedrat!
Una passa, una altra passa
i, poc a poc, amb catxassa ,
apòstols, àngels, cogulles,
Pilat, Judes, cucurulles,
la bella Samaritana.
Magdalena, flô ex-mundana,
penitents, penitents,
caps peluts i caps lluents,
el Rector de la Torrassa,
musiques, una gran Creu,
i sis Passos fets amb traça,
p’ro que pesen més que Déu!
Be et planyem, bon Cirineu!
===
I en la fila de ciris que flameja
com un robí, i que lluu tot progressant
una noia que causa al robí enveja
perquè ella brilla amb raigs de diamant.
I de la qual callem, discrets, el nom
perquè un cop dit lo dit ja el sap tothom.
===
De les cucurulles l’amagat misteri
que fa por als nanos i basarda als grans,
sempre ens ha fet perdre serenor i senderi,
tremolar les cames i el cor i les mans,
perquè evoca, tètric, turments i tortures,
calabossos llòbrecs i ferros roents,
forques i fogueres i desconjuntures,
plors, rialles diabòliques i esgarrifaments!
===
I, ara, vas a la Torrassa
amb el “Metro Transversal”
i no saps ben bé el que passa.
mes, passa que has pensat mal.
Car l’encaputxat, resulta,
si fa soroll pel carrer,
que no li posen cap multa
puix tot el que fa ho fa bé.
I, sa muller, vinga dar-vos
menjar, beure , taula i plats...
No és per a reconciliar-vos
amb tots els encaputxats?
===
Doctor destre que ensinistra
els Armats en processó
i en l’art de dur-los és mestre.
Déu te do, destre Doctô,
per l’admiració de dames,
de pintors i literats,
molt de delit, vida... i cames,
a davant dels teus Armats!

Abril 1944
(Al nostre estimat amic Dr. Font,

En ocasió de la processó de la

Torrassa. Abril 1944)




La Processó de la Torrassa
--=--
(Març 1945)


... I els Armats van davant, amb sa coreografia.
Cada any són quatre més. On deuen fer la cria?
=
Pel mig de la gentada que ben blasfema i sua,
un Cuc que vol fê el zero, signe d’eternitat,
va pels carrers i prova de mossegà’s la cua
amb el cap coreogràfic d’un escamot armat
Avança lent i grave ses tètriques anelles
fetes de cabell d’àngel, caputxes i brandons,
de carn de joves tristes i de porugues velles,
d’enormes carros tràgics i negres ganfarons.
Mes cada pas que avança el seu cap amb gran catxassa,
un pas la cua avança per la solemne nit;
sense podê el cap treure-la per tota la Torrassa,
mossegar-la i fê el zero, signe de l’infinit.
L’escarbat bum-bum
fa rodar la bola.
l’escarbat bum-bum
empeny la carriola
que es porta la llum.
L’escarbat duu el fum!
Costa amunt i costa avall,
sens tractor i sens cavall,
l’escarbat molt s’escarrassa
pels carrers de la Torrassa,
sense tralla ni fuet,
l’escarbat tira pel dret...
Arri, arri, borriquet;
anirem a Sant Medí...!
(-No sabeu pas cap drecera?
És tan llarg aquest camí
que, si m’ho arribo a dir...
Me quedo amb la tavernera
i li faig servir més vi...!!
Això pensa l’escarbat;
mes ha estat emparaulat
i no es pot tornâ endarrere
perquè fora un gran pecat!


=



Quines notes més boniques de color!
Quines notes per pintar-les un pintor!
Quines noies més boniques,
primes, grasses, grans i xiques
van cada any en processó
amb les atxes abrandades
com buscant afal·lerades
sens trobar... la devoció!
=
Com que el Cuc està nafrat
i té el pols que se li altera,
un bon metge han nomenat
per la seva hora darrera,
i amb uns practicants segurs
que hieràtics marquen danses,
me le van fer rajâ el pus
amb la punta de les llances.
=
Oh, Vós, Senyor, que des de les altures
vigileu el que fan vostres criatures
i se us en fum que el Metro plegui d’hora,
si mai el Cuc mateu, que sí ho fareu!
la gent que Vos adora
Vos prega que el seu cap li conserveu
i li deixeu l’Armat i el Mestre seu.
Que vostra ira diurna
aixafi el Cuc i en faci la farina
que ens pot estalviar el blat de l’Argentina;
mes que Vostra Clemència
respecti el Cap del Cuc que és Art i és Ciència!
Ferreny, lluent, noble, disciplinat,
l’Armat,
el Cap del Cuc, ço és la intel·ligència,
avança satisfet, bell i admirat.
On és l’home de ciència
Que obstinat, amb paciència,
L’Armat ha ensinistrat?
On ñes? On s’ha amagat?
En quin cau s’ha ficat?
No serà, per ventura, aquell encaputxat?

(Març, 1945)